فانوس دانشمند

مرکز مجازی پژوهشگران کوچک و فعالان علمی "فانوس"

فانوس دانشمند

مرکز مجازی پژوهشگران کوچک و فعالان علمی "فانوس"

فانوس دانشمند

طبقه بندی موضوعی

آخرین مطالب

پیوندهای روزانه

برنامه ریزی!!!

سه شنبه, ۲۵ آذر ۱۳۹۳، ۱۰:۰۰ ب.ظ
برنامه ریزی!!!
این کلمه، واژه ای است بس غریب و از عجایب خلقت است!!!
می گویند مرحله ی مهمی برای پیشرفت است و بزرگان و انسانهای موفق در این مرحله سرمایه بسیار گذاشته اند که بعدها توانسته اند چند برابر ظرفیت برداشت کنند.

از مزاح که بگذریم ، سخن تجربه خوشتر است ( حالا انگار که کوه جابجا کرده ایم! )
اواخر شهریور امسال بود؛ از بس که دنبال کار اینطرف و آنطرف رفتم خسته شدم. همه مدارس را یک به یک پشت سر گذاشتم ، به کارخانه ای که نزدیک شهر بود رفتم ، حتی به مهدهای کودک هم سر زدم... و تنها یک جمله " هر وقت خواستیم، با شما تماس میگیریم " !!!
برای من بسیار جالب بود که همه این مدارس ادعای پژوهش و کلاسهای آنچنانی را داشتند اما هیچ حرکتی در زمینه پژوهش نداشتند. اینکه میگویم پژوهش به این دلیل است که سوابق نسبتا خوبی برای این کار داشتم. هنوز هم دلم برای پژوهش و کار پژوهشی پر میزند...
بعد از این همه دوندگی و کلافگی تصمیم گرفتم که خودم برای تاسیس یک آموزشگاه اقدام کنم ؛ با چند تن از دوستان که مناسب طرح بودند صحبت کردم ، اما یکی از آنها تنها فکر میکرد که تحصیل کردن علم بدون هیچ برداشتی از آموخته ها بهتر از کار کردن است!
و دوست دیگر که یک جورایی کارهای کامپیوتری و اینترنتیش را من انجام میدادم، گفت:" میشود کار آموزشی کرد ، اما..." همین" اما " برای من کافی بود تا انتهای کلام در فکرش را بخوانم.
گفتم : پدرم قبلا گفته بود که بروم دنبال کارهای کامپیوتری و یک مغازه خدمات کامپیوتری تاسیس کنم..
دو روز بعد دوستم تماس گرفت توضیح داد که "دود از کنده بلند میشه " و بهتر هست که به پیشنهاد پدرت فکر کنی و بروی دنبال کافی نت و من آشنا دارم که میتواند وسایل را جور کند و...
به حرفهایش فکر کردم و بسیار از دوستان با تجربه پرس و جو کردم...
بدون اطلاع پدر ، با شریکم به شور نشستیم و چرتکه ای انداختیم و دو دو تا چهارتایی کردیم و یک برنامه نسبی را بر طبق بودجه بستیم. تنها سرمایه من جسارت بود و ریسک پذیری و پشتکار بود، و تمام سرمایه ی مادی را شریکم گذاشت (شریکم را شما میشناسید ).
بعد از حساب و کتاب و قیمت گرفتن از وسایل لازم، نقطه صفر تا صد را تقسیم بندی کردم و مراحل را مشخص کردم.
اولین قدم لازم گرفتن جواز کسب بود...
اما بنظرم چند نکته برای نوشتن برنامه لازم بود:
ول اینکه نحوه زمان بندی برای هر مرحله بسیار مهم بود. تخمین زدن زمان لازم برای عبور از یک مرحله بسیار مهم است، چرا که در این زمان فاکتور مهمی برای یک پروژه مالی است.
نوسانات قیمتها و موقعیت های اقتصادی منطقه و صنفی که قرار است در آن رسته کسب و کار راه اندازی شود بسیار مهم است.
*دوم اینکه در برنامه ریزی همیشه باید یک سوپاپ در نظر گرفت! این سوپاپ همانطور که از اسمش پیداست ، از خطر انفجار مرحله جوش جلوگیری میکند و باعث میشود تا آن موقعیت بسلامت بگذرد. در برنامه ریزی نباید روی همه بخش زمان و بودجه برای کارکردن سرمایه گذاری کرد، بلکه باید بخشی را برای مواقعی ضروری حفظ کرد تا بین راه به مشکل و کمبودی محسوس برنخوریم.
*سوم اینکه تا تنور داغ است باید نان را چسباند. همیشه در برنامه ریزی تئوری نمیتوان همه موقعیت ها را پیش بینی کرد؛ گاهی فرصتهایی پیش بینی نشده در بین راه پیش می آیند که بی درنگ باید آنها را روی هوا زد و در اینکه موقعیت سودمندی است برای پروژه شک کرد.
*چهارم اینکه فقط روی خودت حساب کن!در برنامه ریزی در عین تقسیم وظایف و کمک دیگران ، نباید به صورت صد در صد روی آنها حساب کرد و باید به همه چیز توجه کرد و هوشیار بود.
*پنجم اینکه زمان هر اقدام را در حین عمل بخوبی شناسایی و عمل کرد. البته گاهی در بعضی موارد نباید منتظر پیش آمدن موقعیت بود، بلکه باید آنها را ساخت.
*ششم اینکه برای برنامه خودتان مساحت و عمق در نظر بگیرید. منظور از مساحت ، گستردگی کار و منظور از عمق میزان خدمات یا تولید محصولی است که میخواهیم داشته باشیم.
*هفتم اینکه در تمام طول کار جدی بودن فاکتور مهمی است و نباید گذاشت احساسات، برنامه ریزی را بهم بریزد.
*هشتم اینکه برای برنامه ریزی های بزرگ مشاوره از دو گروه پیر و جوان بسیار پررنگتر می شود.
*نهم اینکه ، فعلا همین ها را داشته باشید تا بعد :-)

۹۳/۰۹/۲۵ موافقین ۱ مخالفین ۰
میترا لطفی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی